Al ver voordat wij een ijsvereniging hadden werd er natuurlijk al geschaatst. Uit vondsten in de prehistorie blijkt dat de mensen toen al probeerden om sneller over te steken op ijsvlakten.
In die tijd werden de voorlopers van de huidige schaatsen gemaakt van dierlijke botten.
Deze werden geslepen zodat de oppervlakte glad genoeg was om op te glijden en schaatsen in deze tijd werden dan ook glissers genoemd.
Want een glis is een rib of een middenvoetsbeen van een rund, paard of hert.
Deze werden voorzien van gaten en door middel van pezen of palingvellen aan de voet bevestigd.

Inmiddels is daar heel veel in veranderd en zijn de glissers vervangen voor prachtige schaatsen.

Zodra het buiten koud genoeg is en het natuurijs verschijnt op de sloten, dan wordt ook de ijsbaan in Hoogkarspel geopend. Onze vrijwilligers zullen dan actief de ijsbaan in optimale conditie brengen en houden zolang de vorst aanhoud.
Eerst zal de jeugd op de ijsbaan mogen komen schaatsen, gevolgd door de leden van Ijsclub Hoogkarspel. Zodra het ijs dik genoeg is wordt de ijsbaan opengezet voor iedereen die wilt komen schaatsen.

Wij zullen in deze periode ook activiteiten op het ijs organiseren zoals wedstrijden (zowel voor de jeugd als volwassenen), prikslee, elfstedentocht en een marathon.